~~PenC!nTa SeTia~~

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Nur Qistina Raudhah bt Kasmijefriza

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

-0uR SeC0nD BaBy-

Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers

Thursday, July 23, 2009

~~Kambing Universiti Malaya~~

Cerita ttg KAMBING UNIVERSITI MALAYA..

Kambing oh kambing..
kenapa engkau tak mandi,
Macam mana aku nak mandi,
Tuan aku xmandikan aku…

Tuan oh tuan,
Kenapa engkau tak mandikan kambing,
Mcm mna aku nak mandikan kambing,
Kambing aku cantik sangat…

Hehehehe….tiba2 hari ni aku jadi rajin nak post bulletin kat blog..hahaha….
Alkisahnya hari ni aku ada lab kat ladang kambing ISB, UM…
Ceh…tgk lab manual, Radioimmunoassay procedure for determination of progesterone and oestradiol during oestrus synchronization and pregnancy in goats…Hahaha…hari ni aku nk explore ladang2 kambing kat sini…best wei….

IVOS....computer yg bloh detect sperm...kelajuan, kualiti dan morphology..


Kami dibahagikan kpd 3 kumpulan…aku kumpulan pertama. First, kami masuk dlm freezing room (IVOS). Nak buat ape erk kat bilik nie? Last2 encik yg bg taklimat tu pun start bersuara..
“bilik ini adalah tempat untuk proses penyejukbekuan air mani untuk digunakan dalam eksperimen. Tidak kira air mani kambing,ikan tikus,monyet…manusia pun blh disimpan di sini untuk memastikan kualiti sperma berkualiti.”
Wow….baru aku tgk sendiri di hadapan aku bgmana proses2 untk memastikan ianya mendapat kualiti yg terbaik. Cecair nitrogen yg bersuhu rendah -190 darjah celcius digunakan. Hati2 cecair ini boleh buat anggota badan yg terkena menjadi beku dan hancusss terus…bukan hancur..
Lepas aku tahu psl bgamana teknik2 utk melihat kepekatan air mani, kelajuan pergerakannya dan berapa peratus yg berkualiti, kami diarahkan untuk ke station kedua…

Di stesen kedua, aku diperkenalkan dgn ikan2….ikan kelah, ikan keli afrika, ikan lampang jawa dan tilapia merah. Dan seterusnya kami di demonstarikan bgamana utk mengambil air mani dari ikan. Ikan pun mesti ade persenyawaan mcm mnusia jgk…

ini ikan keli afrika, jantan genital papilla dia memanjang....kalau betina bulat..


Aku sendiri yg mencuba bgmana utk mengeluarkannya…hehehe….first experience tue…nk belajar, dtglah ladang ISB, UM…Ikan wane merah nie, mestilah ikan tilapia merah..
Tujuan2 teknik air mani ini diperkenalkan…kita para2 saintis boleh mengacukkan jenis ikan yg kita nak…boleh kacuk utk mendapatkan ikan atau kambing yg berkualiti…semuanya perlukan penyelidikan yg lagi terperinci. Aku dtg ke sini hnya sebagai asasnya shj…mungkin slpps aku cont my study in master kot, baru aku buat semua ini dgn lebih terperinci….but i‘ll think first about this or about forensic..hehehe...

Selepas itu, kami ke stesen ketiga di mana aku excited tgk kambing2 yg cantik…Walaupun bau persekitarannya yang ‘harum mewangi’,hehehe…aku lebih excited nak tgk kambing2 tue…Kami diberi peluang utk mengambil darah kambing secara sendiri...

Haha…jagular vein kambing besar jgk yer….dgn lafaz bismillah aku cucuk kambing….zupppp….dpt sedut darah ke dalam vaccutainer tube…Alhamdulillah Berjaya jgk aku amik darah kambing walaupun sedikit2 terketar…hehehe…first time beb…
Lepas tu, kami diperkenalkan plak dgn kambing2 yg telah dikacukkan…Jom sape nak knl ngan mereka…

Kambing spesies Sa anen, mampu mengeluarkan susu yg byk....kira2 purata 3 liter utk sehari.

Ini kambing Jamnapari ke Jermasia asli ke..ntah dah tertukar dah..hehehe


Kambing pun suka hidup berdua beb....hahahaha

Ini kambing ape ntah....Parani x explain plak yg ni...

Ini kambing kampung species kacang yg telah dikacukkan dan telah melalui 5 generasi..
Hahahaha....itu je pa psl kambing yer...times up!
p/s: dah tiba aku nak g gym lak...hari ni xde geng nk jogging, masuk gym je la....sok baru jog pusing UM plak...sape nk itot, wat perjanjian la..hehehehe...
~~~adios~~~~
salam dr Dr.Cinta..hehehe

2 comments:

nisah said...

mcm best je dapat cucuk kambing...
hehehhehheheh...

Marhaini Suriana Ayub said...

hahaha....
xdapat cucuk orang,
kita cucuk kambing la...hehehe

~CIntaKu HinGga KeSyuRga~

IKAN ITU, MENGINGATKAN AKU AKAN DIKAU...

1 tahun 8 bulan

1 tahun 8 bulan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

cursor